Moet je een netbook kopen in SASK?

Nee, dus! Wie thuis al een laptop of netbook heeft, brengt die gewoon mee. De school biedt daarnaast elke leerling uit vier tot zes (want om die groep gaat het voorlopig) de kans om een netbook via de school te huren. Zo betaalt elke leerling(e) 90 euro per jaar (lees: 10 euro per maand) voor het gebruik van een state-of-the-art netbook, met een lange batterijduur. Wil je echt een koopje doen, dan kan je dit kwaliteitstoestel voor 245 euro tot het jouwe maken.
Belangrijk is ook dat die netbook een andere didactische aankoop overbodig maakt. Voor de lessen wiskunde moeten alle leerlingen vanaf het vierde jaar secundair onderwijs een grafische rekenmachine kopen. Onze leerlingen sparen dus die 120 euro uit!

Maar waarom hebben we als school vorig jaar, in overleg met de diverse inspraakorganen en na een proefperiode, heel bewust beslist om voluit de digitale toer op te gaan?
In de eerste plaats omdat onze leerlingen in het vierde jaar anders die dure grafische rekenmachine aankopen. Met een meerprijs hebben ze nu niet alleen die grafische rekenmachine, maar een netbook met heel wat extra mogelijkheden.

Die extra mogelijkheden bieden de leerkrachten de kans om ICT ā la minute in hun lessen te integreren, iets waar de leerplannen toch duidelijk op aandringen. In plaats van naar het computerlokaal te trekken, hebben de leerlingen nu hun netbook op zak. De pas geīnstalleerde hotspots maken van op internet gaan een fluitje van een cent. De wereld binnen handbereik, van geschiedenis tot godsdienst, via Engels en wiskunde: de lessen worden levendig en zinvol aangevuld vanuit het wereldwijde web.

Naast de beschikbare software zoals (wiskundeprogramma) is een van die niet-vakgebonden mogelijkheden van het netbookgebruik ons digitaal leerplatform, Smartschool. Sinds vier jaar hebben we als school dit medium voortdurend uitgebouwd. Dit jaar gebeurt de communicatie tussen school en ouders/leerlingen bijvoorbeeld volledig digitaal. Ook leerlingen moeten dit medium voor hun vakken meer en meer raadplegen: weekplanning, lesdocumenten, opgave en inleveren taken enz.

Tenslotte vinden we dat we onze leerlingen hierdoor beter voorbereiden op wat in het hoger onderwijs en aan de universiteit ingeburgerd is. Daar worden ze er zo ingegooid, wij willen ze helpen bij hun eerste stappen.